Cum a fost la seminarul gratuit de parenting organizat de Urania Cremene la Satu Mare

Săptămâna trecută Urania Cremene a organizat la Satu Mare un seminar gratuit de parenting intitulat: 18 Tehnici Fundamentale de Parenting pentru Copii Echilibrati și Parinti Impliniti.seminar parenting uraniaAm participat și eu și redau mai jos ideile principale pe care le-am reținut eu, cu recomandarea să mergeți la acest seminar dacă se organizează în orașul vostru.

Ideea de bază a seminarul a fost următoarea: un copil crește echilibrat dacă are satisfăcute cele 3 nevoi psihologice de bază: CONECTARE, COMPETENȚĂ și CONTROL. Neglijarea oricăreia dintre aceste 3 nevoi poate duce la: lipsa cooperării cu părinții, lipsa motivației interioare, lipsa de interes, stres sau chiar depresie.

Pentru fiecare dintre aceste 3 nevoi (conectare, competență și control) Urania ne-a prezentat câte 6 tehnici de relaționare, astfel încât nevoile copilului să fie satisfăcute și acesta să crească  echilibrat și armonios. Pentru fiecare tehnică ne-au fost prezentate câteva exemple de ASA NU / ASA DA (o să încerc să redau și eu câteva exemple).

______________________________

Nevoia de CONECTARE a copilului se satisface prin următoarele tehnici de relaționare:

1. Empatizează cu copilul tău

NU: Nu-ți dau ciocolată înainte de masă!

DA: Înțeleg că-ți dorești ciocolată, dar este ora mesei, toată familia se așează la masă și după ce mâncăm vom avea un desert, poate chiar ciocolată 🙂

 2. Întreabă, nu da comenzi

NU: Spală-te pe dinți!

DA: Ce facem noi în fiecare seară înainte de culcare ca să avem dinți sănătoși și să nu ne apară carii?

3. Iubește-ți copilul necondiționat

NU: Dacă nu iei note mari la școală, nu te mai iubesc! (ce dură mi se pare această afirmație…)

DA: Eu te iubesc mereu, și când iei note mari și când iei note mici! Dar asta nu înseamnă că nu mă întristez când vii cu o notă mică, deoarece știu că poți mai mult. Dar să știi că te iubesc!

4. Pune accent pe unicitate și evită comparațiile (atât în bine cât și în rău) cu alți copii

NU: Copilul X a putut și tu nu poți!

DA: Ești unic! Fiecare copil are lucruri pe care le face mai bine și pe care nu le poate face chiar așa de bine. 

5. Implică copilul în viața de familie

NU: gadgeturi prea multe (tabletă, telefon mobil, televizor, etc)

DA: activități casnice (de exemplu gătitul) făcute împreună

6. Coboară din copac – coboară la nivelul copilului, conectează-te cu el și apoi explică-i ce a greșit.

___________________________________

Nevoia de COMPETENȚĂ a copilului se satisface prin următoarele tehnici de relaționare:

1. Creează spațiu și dă-i drumul

Ideea acestei tehnici este următoarea: tot ceea ce poate face un copil singur lasă-l să facă singur (să se îmbrace, să mănânce, …)!

2. Fii model și predă competențe

DA: Gândește unele lucruri cu voce tare – copilul va avea de învățat din asta. Desigur, ai grijă ce gândești cu voce tare 🙂 !

DA: Împarte abilitățile în pași mici!

3. Greșeala este o oportunitate de învățare, nu de pedeapsă

4. Nu folosi pluralul atunci când te referi la copilul tău!

NU: Hai să ne facem temele!

NU: Noi încă purtăm pampers 🙂 !

5. Problemele copilului sunt ale copilului

Învață-l pe copil să-și rezolve problemele singur (desigur, pe cele pe care le poate rezolva el!) și nu i le rezolva tu! Acest lucru îi va crește încrederea în el.

6. Întreabă și descrie … evită lauda goală

NU: Uau! Ce frumos desen! 

DA: Desenul realizat de tine este foarte frumos! Îmi spui și mie cum ți-a venit ideea să desenezi această floare? Este foarte frumoasă! 

________________________________________

Nevoia de CONTROL a copilului se satisface prin următoarele tehnici de relaționare:

1. Creează spațiu pentru joacă liberă

2. Află-i opinia! Întreabă copilul mereu ce crede / ce părerea are despre un anumit lucru / o anumită situație!

3. Calmarea pozitivă

NU: scaunul rușinii, time-out, apelative de genul: “Ieși afară!” sau “Treci la tine în cameră!”

DA: “Cred că ar trebui să ne calmăm amândouă pentru că ne-am enervat. Eu aleg să citesc dintr-o carte până îmi revin, tu ce alegi să faci?”

Fac o mică paranteză și trebuie să recunosc că eu am folosit de câteva ori tehnica time-out (fără prea mare succes, desigur!), deci am de analizat și rumegat această tehnică de relaționare…

4. Paranoia pozitivă. Spune copilului ce să facă, nu ce să nu facă!

NU: NU te urca pe masă!

DA: Te rog să stai pe scaun! Doar farfuriile cu mâncare stau pe masă 🙂

5. Dezvoltă responsabilitatea copilului pentru propriul corp, propria sănătate, obiectele personale, alegeri și consecințe.

Repetă-i copilului: “E corpul tău, e alegerea ta și tu ai cel mai bine grijă de tine!” 

6. Oferă variante în cadru limitat și dă-i copilului puterea de TU ALEGI

NU: Te speli pe dinți înainte de culcare!

DA: Până ajungi în pat dinții trebuie spălați. Vrei să te speli înainte sau după poveste. Este alegerea ta!

Acest seminar are și o continuare, un workshop care nu mai este gratuit (din păcate!). Mai multe detalii și calendarul evenimentelor găsiți la Urania pe site: http://conferinteleuraniacremene.ro/.

În teorie totul pare simplu și frumos, dar în practică … în practică e mult mai greu!!! La acest seminar eu am aflat unele lucruri noi, am aflat unele răspunsuri la întrebări pe care mi le puneam, am conștientizat unele greșeli pe care le făceam, deci în concluzie au fost 3 ore pline de informație utilă!

Voi ați participat la vreun seminar de parenting  organizat de Urania? Sunt curioasă să aflu și părerea voastră!

8 Responses

  1. Paula says:

    DAAAAAAAAAAAaa! Recomand si eu seminarul! Au fost 3 ore foarte utile! Urmeaza sa scriu si eu un articol pe aceasta tema.

    Imi pare rau ca nu te-am observat 🙂 mi-ar fi placut sa te salut! O seara frumoasa

    • adriana says:

      Paula ai fost si tu? Ce rau imi pare ca nu ne-am intalnit 🙁 Eu am fost in sesiunea de dupa-amiaza, pe randul din mijloc, undeva pe la mijloc 🙂

  2. Paula says:

    Si eu tot de la 17 am fost, in spate, pe scaunele din dreapta 🙂 Poate ne intalnim cu alta ocazie

  3. Roxana says:

    Eu am fost saptamana trecuta la un seminar organizat de Urania. Am invatat unele tehnici noi, iar altele le practicam deja in trecut, si chiar mergeau si merg de minune.
    Ma bucur foarte mult ca am fost prezenta. Cred ca si workshop-ul cu ea ar fi interesant. 😀

  4. Cristina says:

    Multumesc mult pt ceea ce ai scris. Urmeaza sa merg si m-a ajutat informatia sa-mi fac o idee despre ceea ce va fi. Ce bine ar fi sa fie cat mai multi părinti interesati! Si de ce nu, cat mai multi tătici! 🙂

  5. Alice says:

    Tare bine suna aceste sfaturi “in teorie”, dar, “in practica”, cand ai doi baieti de 4 ani, gemeni si se cearta pe cate ceva sau unul tipa ca el nu se spala pe dinti (desi l-am intrebat:”Te speli singur sau vrei sa te ajut?”), cand tu ii spui ca nu se face asa un anumit lucru – iar el iti rapsunde “Asa imi place mie”, nu prea mai ai timp, rabdare sau putere sa rascolesti in memorie sfaturile primite la workshop-uri sau citite pe net …

  1. March 28, 2016

    […] comunicarea continuă, greșeala ca oportunitate sunt doar câteva dintre acestea și dă click aici dacă vrei să citești toate tehnicile. Scopul meu e să îți spun acum […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *