Meiul

meiul - un aliment sanatos

boabe de mei

Meiul este o cereală ce îşi are originea în Asia şi Africa. În trecut meiul a constituit o cultură de bază pentru numeroase popoare. Era folosit în alimentaţia omului sub diferite forme (pâine, mămăligă), dar şi în alimentaţia animalelor (în special a păsărilor). Meiul a început să piardă teren în perioada Evului mediu, când a fost înlocuit treptat cu grâul, porumbul şi alte cereale considerate mai productive şi mai spornice. Încet, încet meiul începe să recâştige teren.

Preocuparea mea pentru o alimentaţie cât mai sănătoasă, curiozitatea, precum şi dorinţa de diversificare a alimentelor m-au determinat să mă documentez şi să încerc şi eu acest aliment atât de vechi şi totuşi „necunoscut” de mulţi dintre noi!

Ce conţine meiul?

  • fier
  • siliciu, magneziu, potasiu, fosfor
  • complexul de vitamine B
  • vitamina E
  • fibre

Ce proprietăţi are meiul?

  • nu conţine gluten, este puţin alergen şi se digeră uşor – din acest motiv este recomandat să fie consumat de persoanele cu intoleranţă la gluten şi de către bebeluşi în momentul în care se începe diversificarea alimentaţiei
  • meiul este o cereală integrală – deci este foarte bogat în enzime digestive (rolul enzimelor digestive fiind descompunerea hranei şi absorbţia substanţelor nutritive)
  • meiul este bogat în magneziu şi siliciu – ceea ce îi conferă proprietatea de a proteja ţesuturile pentru a ne bucura de piele, buze, păr şi unghii sănătoase.
  • meiul oferă proteine cu puţine calorii – din acest motiv este foarte indicat în curele de slăbire
  • meiul are un efect alcalin – din acest motiv meiul poate fi utilizat cu succes în combaterea acidozei (exces de acizi în organism). Acidoza este o afecţiune a omului modern şi predispune la osteoporoză, tulburări digestive, nervozitate, performanţe fizice şi mentale slabe.
  • meiul conţine compuşi antifungici capabili să oprească extinderea ciupercilor şi micozelor cu care se poate confrunta organismul
  • conţinutul bogat de vitamina B3 ajută la reducerea colesterolului
  • meiul conţine tryptofan – din acest motiv este recomandat în cazuri de depresie, dureri cronice şi în cazuri de iritabilitate

Cum putem introduce meiul în alimentaţia noastră?

  • în comerţ (în special în magazinele naturiste) meiul se găseşte de achiziţionat sub formă de:  boabe, boabe decorticate, făină de mei, fulgi de mei, tărâţe de mei sau germeni de mei
  • boabele de mei se consumă fierte ca atare sau se pot adăuga în diverse preparate: supă (meiul poate înlocui cu succes boabele de orez), pilaf, budinci, salate, etc
  • făina de mei poate fi folosită în locul/sau amestecată cu alte tipuri de făină şi poate fi utilizată în prepararea produselor de panificaţie, tartelor, biscuiţilor, etc.
  • din făina de mei se poate face mămăligă (aşa cum făceau şi strămoşii noştri, înainte ca porumbul să ajungă în spaţiul nostru geografic)
  • pentru a beneficia din plin de proprietăţile nutritive ale meiului, înainte de a-l găti acesta trebuie lăsat la hidratat/fermentat câteva ore în zer, iaurt, chefir, sau în apă amestecată cu oţet.  Fermentarea cerealelor şi a seminţelor are ca scop distrugerea inhibatorilor enzimatici (conţinuţi de către cereale şi seminţe) şi descompunerea glutenului (unde este cazul), zaharurilor şi a altor substanţe greu digerabile din cereale şi seminţe.
  • o idee de pilaf de mei, precum şi alte informaţii despre mei găsiţi la Claudia pe blog
  • eu am preparat pilaf de mei cu ciuperci, care a fost delicios!

Voi consumaţi mei? Cum îl preparaţi?

You may also like...

15 Responses

  1. Raluca M. says:

    Dupa ce am citit despre mei acum la tine, parca as testa si eu. Cred ca saptamana viitoare incerc!

  2. Claudia says:

    Multumesc pentru ca ai recomandat reteta mea, Adriana :)
    Eu nu am mai apucat sa scriu pe blog despre calitatile meiului asa ca mi-a venit ideea, acum dupa ce am citit articolul tau, sa-l recomand in postarea mea despre mei :)
    Asa cel putin cei ce vor sa gateasca meiul vor sti si de ce sa faca asta :)

  3. sofia says:

    Am vazut mei in magazine, nu am cumaparat niciodata, insa am sa cumpar acum ca am citit la tine ca nu-i greu de preparat.

    Oricum, anul asta am mancat pentru prima oara rubara, sparanghel si leurda, a venit ramdul meiului.

    • adriana adriana says:

      Sofia, merita incercat!
      Trebuie sa ne diversificam putin alimentatia, iar meiul este un aliment foarte bogat din punct de vedere nutritiv.

  4. Bianca Roxana Anitei says:

    Eu am dat o comanda mai mare de chestii dintr-astea, printre care si mei si chiar nu stiam ce sa fac cu el;))Multumim pentru detalii..fug acum la reteta!

  5. Bianca Roxana Anitei says:

    Nu cred ca le retin pe toate pentru ca pe unele din ele nu le-am incercat pana acum, asa ca inca nu stiu la ce sa le folosesc;)) , dar iti spun ce imi amintesc: linte verde si rosie, decorticata si nedecorticata, amaranth, mei, pudra de roscove, naut, merisoare, quinoa, miez de caise, granule de soia, orez integral, goji, cuscus, susan. Cam atat imi vine in minte acum.

  6. adina g. says:

    eu imi pun in iaurt simplu 2-3 lingurite de faina de mei si fulgi de ovaz si manac in loc de masa de pranz :)

  7. Lida says:

    In rep. Moldova se gaseste meiul in orce supermarket, este sub forma de boabe sau fulgi. Fulgii sunt foarte buni cu iaurt sau lapte iar boabele sunt delicioase in supa de somon si in alte supe sau ciorbe. Pentru cei ce se feresc de orezul combinat cu carne de porc, pot inlocui boabele de mei la sarmalute cu carne de pui sau vita,doar se pune mai mult zarzavat (ciapa+morcov) pentru a nu iesi prea inecacioase.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

UA-32598822-1