Algele marine

alge marineAlgele sunt organisme vegetale ce se dezvoltă atât în apele sărate, cât şi în apele dulci sau în mediile umede. Dintre acestea, cele mai valoroase din punct de vedere nutritiv sunt algele marine.

Asiaticii consumă algele marine de foarte mult timp. Cine nu a auzit de sushi?

Din punct de vedere culinar, eu am avut contact cu algele relativ recent (să fie doi ani de atunci) când soţul meu a venit acasă de la cumpărături cu o pungă de alge deshidratate 🙂 M-am uitat foarte reticent la ele, dar m-am documentat despre ele, le-am gătit şi m-am îndrăgostit de ele 🙂  În varianta pe care o cumpăr eu: alge marine deshidratate – nu sunt foarte scumpe: o pungă ce conţine 100 gr. de alge deshidratate costă maxim 5 lei şi din ea se pot prepara patru porţii medii.

Ce conţin algele marine?

  • minerale şi oligoelemente: iod, magneziu, potasiu, fier, calciu, mangan, fosfor, sulf, cupru, nichel, cobalt, siliciu
  • vitamine: A, B, C, D1, D2, E, F, K, PP
  • clorofila
  • aminoacizi
  • antioxidanţi
  • glucide
  • lipide
  • fibre solubile, insolubile
  • betacaroten
  • proteine
  • mucilagii
  • substanţe cu principii antibiotice

Tipuri de alge marine comestibile:

  • kombu – algă de mare bogată în calciu și vitaminele A și C; este o algă de mare foarte aromată (o singură fâșie este de obicei suficientă pentru a prepara 500 ml de fiertură)
  • nori – algă de mare foarte bogată în proteine și minerale; este folosită în bucătăria japoneză pentru condimentarea preparatelor culinare
  • wakame – algă de mare bogată în proteine, fier și calciu; gustul ei este asemănător cu cel al legumelor verzi (de aceea este ideală pentru persoanele care nu sunt obișnuite cu gustul algelor!); este folosită în bucătăria japoneză la prepararea supei miso
  • arame – o algă de mare ideală pentru cei nefamiliarizaţi cu aceste alimente; are o aromă dulceagă, fiind foarte des folosită în salate şi supe
  • dulse – această algă de mare creşte de-a lungul ţărmurilor Canadei, Americii de Nord, Islandei şi Irlandei şi este o algă folosită în preparatele mai sofisticate (indiferent cât se fierbe, ea rămâne tot tare şi are un gust puternic şi sărat)
  • hiziki – o algă de mare cu o aromă dulce şi delicată, foarte bogată în calciu şi fier (50 gr. alge de mare hiziki oferă necesarul zilnic de calciu şi fier)
  • laver – o algă roşiatică ce creşte pe ţărmul coastei de sud a Ţării Galilor şi Irlandei; galezii folosesc această algă pentru micul dejun (alga este rulată şi dată prin făină de ovăz, prăjită şi servită cu ouă şi bacon) sau la prepararea pâinii.

Ce proprietăţi au algele marine?

Datorită substanţelor din conţinutul lor, algele marine au foarte multe proprietăţi: nutritive, tonice, vitalizante, curative, cosmetice!

  • prima şi cea mai importantă calitate a algelor este conţinutul bogat de compuşi minerali, care acţionează împotriva îmbătrânirii întregului organism!
  • au un efect imunostimulent – datorită conţinutului bogat în minerale, vitamine, clorofilă şi antioxidanţi
  • algele de mare sunt cea mai importantă sursă de iod natural, un mineral esențial pentru funcționarea normală a glandei tiroide
  • au efect energizant asupra ficatului – astfel faciliteaza eliminarea toxinelor
  • scad nivelul lipidelor din sânge cu efect vasodilatator – datorită acizilor graşi
  • au efect antibacterian eficient – datorită conţinutului de substanţe cu principii antibiotice
  • sunt o sursă excelentă de proteine, în timp ce aportul caloric este scăzut – de aceea sunt foarte recomandate în curele de slăbire
  • neutralizează şi elimină toxinele şi metalele grele din corp
  • conțin o cantitate mare de vitamina B12 – 100 gr. de alge marine oferă cu mult peste necesarul zilnic recomandat

 Cum putem introduce algele marine în viaţa noastră?

  • putem să introducem algele marine în alimentaţia noastră sub formă de salate, supe (am găsit o reţetă interesantă a Ligiei Pop: supă de alge marine), etc.
  • putem să consumăm algele marine sub formă de ceai, capsule (se găsesc în magazinele naturiste)
  • putem să facem băi parţiale sau băi generale (am înţeles că sunt saloane de frumuseţe unde se plăteşte scump pentru astfel de băi revigorante cu alge marine :))

Voi folosiţi/consumaţi alge marine? Cum?

 ___________________________________________________________________________________________________

Surse de documentare: 150 de alimente esenţiale pentru imunitateGhidul alimentelor sănătoase

8 Responses

  1. Anton Treia says:

    Eu le mananc crude, doar lasate sa se hidrateze 30-40 de minute si le pun in orice mamanc… in piure, in supa, in salate. Mi-am propus sa mananc alge zilnic. Pace!

  2. arakelian says:

    cum gatesti alegele?
    si mai ales, de unde le cumperi?

  3. alexandra says:

    lectia aceata a fost de ajutor
    va multumesc!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    am luat 10 pe lectie m-a ascultat profa

  4. alexandra says:

    le cumpar de la magazinele naturiste

  1. May 31, 2013

    […] alge marine deshidratate […]

  2. March 17, 2014

    […] alge marine […]

  3. April 22, 2015

    […] Azi am avut în meniu o salată de alge marine cu orez integral și macrou afumat.Despre proprietățile nutritive ale algelor marine am mai scris aici: algele marine. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *